Most komolyan kérdezem, hogy hol vannak az elhivatott szakemberek? Hol vannak a tudósok? Hol vannak az alapítványok?Hol vannak a törvényhozók?
SZÜKSÉGÜNK VAN RÁTOK!!!!!!
Bemutatok néhány gyerkőcöt, akikkel együtt várjuk, hogy kinyíljon a vasajtó és végre betérhessünk...Nyújtsátok már ki a kezeteket...A JÖVŐNKNEK FORDÍTOTOK HÁTAT!!
NE HAGYJÁTOK, HOGY MEGSEMMISÜLJENEK EZEK A KINCSEK!!!!
SEGÍTSETEK!!!
Gyermekeinkről
Vili 4 éves / Budapest
Olvas, számol, millió verset tud, amiket nagy átéléssel ad elő. Nagyon szereti a zenét, dobol
mindenen, szereti a járműveket, legfőképp a vasútmodelleket. Bizonyos dolgokban jóval előrébb
jár, mint a korosztálya, intelligensebb, komolyabb összefüggésekben gondolkodik, jobban kifejezi
magát. Idegrendszeri éretlenséget állapítottak meg nála. Most szeptember eleje óta pszichológushoz
jár, de valami idegrendszeri fejlesztő torna, terápia még érzésem szerint elkélne. Sima oviba jár,
ahol már kiscsoportos korában azt mondták rá, hogy ő az ovi legokosabb gyereke. Nem is szereti
annyira, nem tudják igazán lekötni a figyelmét. Jellemzően a felnőtteket vagy a nagyobb gyerekeket
szereti.
GORÁN 3,5 éves / Érd
Erősségei:
- Folyékonyan olvas magyarul (angolul, oroszul).
- Kézzel ír nyomtatott betűkkel; angolul, oroszul, magyarul, gyakorolja az írott betűket.
- Ismeri a világtérkép összes zugát, imádja. Lerajzol bármilyen térképet fejből ország, állam, város
megjelölésével, méretarányosan. Vaktérképben és zászlókvízben verhetetlen.
- Ismeri a naprendszer összes bolygóját, aszteroidáját, holdjait, imádja.
- Matematika: több ezerig számol, magyarul, angolul; ismeri az összes formát a vonaltól a
dodekaéderig. Angolul is, le is rajzolja. Számol 2-, 3-, 5-, 9-, 10-, 11-, 12-, 16-osával. Összead,
szoroz.
- Dalokat költ, imád énekelni, táncolni.
- Bármit lerajzol, logókat készít.
- Imád focizni, nagyon ügyes benne.
- Szeret csúszdázni, hintázni, motorozni, biciklizni.
Fogalmazásokat ír, az őt érdeklő témákból (lásd: Jiji kalandjai), nagyon vicces.
Hátránya:
– Nem viseli el, ha hibázik, nehezen tudja feldolgozni.
- Saját korosztályával nem találja a hangot, nem is igazán érdekli...
- Nem tud öltözködni, nem érdekli.
- Önálló étkezés nagyon nehézkesen megy.
Szamira 4 éves / Veresegyház
Kíváncsisága, érdeklődése a számára megigéző dolgok felé óriási. Ameddig nem kap kielégítő
információt a témával kapcsolatban, csak az foglalkoztatja. Verbális képességei nagyon jók,
választékosan és jól kommunikál, nagyon nagy a szókincse. Ha nem ért egy szót, frusztrálja,
azonnal kéri a jelentését. Nagyon jól kommunikál, emiatt sikerült is neki hamar beilleszkednie az
óvodába. Igaz, hogy ő úgy gondolja, hogy tanítja, fejleszti a vele egykorúakat. :-) Kétéves kora óta
tanulja az angolt és a kínai nyelvet. Nagyon jó mozgása van, másfél éves kora óta nekifutásból
hulahopp karikán átugorva tigrisbukfencezik, illetve nekifutásból kanapéra felugorva szaltózik.
Központi, vezető személyiség. Matematikai képességei nagyon jók, a számjegyeket felismeri, 100-
as számkörben érti a mennyiségeket. Most kapott rá az olvasás „ízére”, a betűket ismeri, most kezdi
összeolvasni őket. Átlátja és érti a világ dolgait, olyanokat is, amikhez még kicsi, emiatt stresszes,
aggódós, izgulós típus.
Balázs 6 éves / Budapest
8 hónapos korában feltűnően tanulékony volt: értette és képességeihez mérten megválaszolta a
kérdéseket (pl. határozottan ismerte és kiválasztotta a színeket, állatokat…).
16 hónapos korában „e mmi?” kérdésekkel bombázva szüleit, megtanulta az összes nyomtatott
nagybetűt,
18 hónapos korától minden szó első betűjét vagy szótagját mondva („kö-bü- ki” nyelven, összetett
mondatokban beszélni kezdett, jó tréninget adva a családnak e nyelv elsajátítására. :)
21 hónapos korában a szüleiben merült fel az Asperger-szindróma gyanúja (ekkor furcsa, tipikus
érdeklődési körökre figyeltek fel (pl. bolygók, mértani formák iránti fokozott érdeklődés).
Kb. 3 éves korától a nyelvek felé fordult, habzsolta a főleg német, illetve a számokról szóló dalokat
angol, spanyol és olasz nyelven.
Kb. 4 éves korától leginkább gépen (vagy nyomtatottan írva) szívesen ír – leginkább a 4 éves korára
legmarkánsabbá vált érdeklődési köréhez kapcsolódóan a közlekedési
hálózatok/menetrendek/útvonalak írását szereti.
5 éves korától: A BKK infó menetrendjén, majd az infó hírein önállóan megtanul folyékonyan
olvasni.
Kb. 4 éves korától IRÁNYÍTÁS NÉLKÜL (sőt, szülői hajhullatás és elterelő hadműveletek
ellenére!) megtanulta Budapest, illetve pár nagyváros helyi és egyes helyközi közlekedési hálózatát.
E fantasztikus tudását a BKK felkarolta, és alkalmazta Balázs tehetségét:
Ő lett a 4-es, 6-os villamos gyereknapra tervezett, de a közönség kérésre azóta is tartó gyerekhangú
bemondója:
http://eduline.hu/…/Villamosbolond_kisfiu_mondja_be_a_megal…
3 éves korától a mai napig egy autistaintegráló oviba jár, ahol sajnos alig hallják a hangját, a nagy
létszámú közösségben egyetlen, nem éppen az ő szellemi szintjén lévő kisfiú a barátja, és a többi 25
gyerekből álló, Balázs számára frusztráló csoportban az óvónőknek sajnos nincs ideje, lehetősége
Balázs sajátos nevelési igényét teljesíteni. Az óvoda a nem autista kód miatt és a többi, B eseténél
sokkal súlyosabb autistára fókuszálás, valamint a szakemberhiány következtében nem biztosít külön
asszisztensi segítséget a gyermek személyre szabott, egyéni fejlesztésére. A szakértői bizottság által
előírt kötelező fejlesztést októbertől májusig heti 2 órában ugyan kapja, de ez inkább a
szocializációját, mintsem a tehetségét gondozná. Unalmas óvodai évei után reménykedünk egy
MEGFELELŐ iskolai oktatásban.
7 évesen egy számára ideális, KIS LÉTSZÁMÚ csoportban ő is ugyanolyan boldog, elégedett
gyerekké válhatna egy lehetőleg túlzott szülői anyagi ráfordítást nem igénylő (adja Isten ingyenes
alapképzést végző) intézményi közösségben, mint SOKAN MÁSOK!!!
Dani 6,5 éves / Bicske
Átütően fejlődő, tehetséges kisgyerek. Téri-vizuális gondolkodása, konstrukciós érzéke kiemelkedő.
Rendkívül könnyen megért és megtanul új ismereteket. Életkorát messze meghaladó gondolkodási
és tevékenységi jellemzőket mutat. Figyelmét jól irányítja, de hajlamos az álmodozásra. Kitartó,
amit a fejébe vesz, azt meg is teszi. Rendkívül érdeklődő, felfedező.
Eddig öt óvodai csoportban próbálkoztak a beillesztésével, sikertelenül. Dani fáradhatatlan, a
szabadban, tág térben érzi magát elemében. A túl sok ember, túl sok gyerek kis térben
összezsúfolva frusztrálja. A szabadban nagyon szeret túrázni, fára mászni. Főként azért lelkesedik,
ahol a terep földrajzi érdekességeket rejt, és kihívást jelent számára. Szeret tervezni, építeni,
papírból vágni, hajtogatni, pl. akváriumhátteret, növényzetet, benne élő állatokat is „tervezett”.
Érdeklődése nagyon szerteágazó. Egyre inkább érdeklik a különféle kövek, újabban a bennük rejlő
tengeri eredetű fosszíliák. Pici korától fogva érdeklődve figyeli a szobrokat, kézműves tárgyakat,
épületeket, szeret fényképeket is készíteni.
Jelenleg a Gyémánt Programba jár, végre megtaláltuk azt a közeget, ahol szorongások nélkül
fejlődhet.
Patrik 8éves / Hajdúnánás
Nem beszélt, de már háromévesen végigdúdolta Mozart és Bach egy-egy kedvenc művét.
Imádja a komolyzenét, első hallásra megjegyzi a dallamokat, és egész nap – most is – dúdolgat, ha
játszik.
Ugyan nem beszélt, de már 3,5 évesen írt értelmes szavakat, először nagyon furcsa volt, pl. az
internetes címeket végig beírta, ahogy kell: http://..
.Mivel utálta a mesekönyveket, ezért fejlesztő játékokat vettünk neki a gépre, hogy tanulja a
színeket, formákat. Finommotorikája még mindig fejletlen, a szocializáció is nagyon nehezen ment
neki, s fura módon a verbális és kognitív emlékezete is fejletlen.
Ezzel szemben a verseket kétszer elolvasva megtanulja. Viszont szókincse még annyi, mint aki 3
éve beszél, bár fél órás vizsgálaton ezt szerintem nem lehet megítélni.
Máté 5 éves / Sopron
- Másfél éves kora óta érdeklik a betűk, számok, logók, jelek, szimbólumok és piktogramok.
- 2 évesen felismerte az angol ábécé összes betűjét, a számokat, 40-50 logót.
- 2,5 évesen bármit lebetűzött, a betűs játékokra csillant fel a szeme, mindenbe betűket látott bele.
- 2-3 évesen nagyon szeretett kirakózni, 2,5 évesen egyedül kirakott egy 48 db-os kirakót.
- még nem volt 4, de már összeolvasta a szavakat (3 évesen kijavított, ha rosszul olvastam a mesét
neki).
- 4 és fél évesen tökéletesen, folyékonyan olvasott hangosan, ekkor már egyedül olvasta a könyveit.
- szintén épp, hogy 4 lett, elkezdett szintén magától nagybetűkkel írni.
- különösen, kitartóan érdeklik a tornyok már 3 és fél éves kora óta (adó- és tv-tornyok,
felhőkarcolók, kilátók)! Ez a legfőbb érdeklődési köre.
- rengeteget épít (leginkább legóból, de az egyéb építőjátékokat is szereti, illetve bármiből bármikor
épít), kreatív megoldásai vannak, kitartó benne (tornyokat, hidakat épít főleg).
- pár hónapja a hidak, hajók is érdeklik.
- pontosan 5 éves volt, amikor a térképek, országok, városok, zászlók lettek a kedvencei. Ismeri a
Föld országait, autójelzéseit, zászlóit, fővárosait, stb.
- zászlókat, térképeket, tornyokat, hidakat tervez, rajzol, rajzai sablonmentesek.
- különösen jó a kognitív térképe, kitűnően tájékozódik.
- érdeklik a természeti és az ember által okozott katasztrófák: vulkánok, robbanások, Csernobil és
Fukusima, radioaktivitás, olajömlés (Deepwater Horizon), terrortámadás (World Trade Center),
cunamik, hajószerencsétlenségek (Titanic, Lusitania).
- szeret gyerekeknek szóló enciklopédiákat, ismeretterjesztő könyveket (is) olvasni
- érdeklik a nyelvek, bár sosem tanulta őket: sok angol szó ragad rá, amik az általa kedvelt témáknál
előfordulnak, orosz (általa japánnak mondott) betűket írogat.
- gazdag szókinccsel rendelkezik, választékosan beszél.
- minden őt érdeklő dolgot hamar megtanul, és sokáig emlékszik is rá.
- jó humorérzéke van.
- szerencsére beilleszkedési, szociális gondjai nincsenek, jól kijön a kortársaival, de a felnőtteknek,
idősebbeknek is szórakoztató társalkodó partner, mivel érti a tréfákat és sokféle dologról vannak
ismeretei, amiről idősebbeknek, felnőtteknek sincs.
Kornél 8 éves / Debrecen
Hamarabb beszélt angolul, mint magyarul. És sorolhatnám. Nevelési tanácsadót is végig kellett
járnunk. De szerencsére azt írtak mindenhol, hogy az értelmi képességeivel semmi baj nincs, csak
más, mint az átlaggyerek. És ami nagy gond ebben az országban: hogy NINCS differenciálás!!
Folyékonyan beszél két nyelven, de nem tud magától pulcsit felvenni... Ez a lényeg.
Ez ellen küzdök. Gyakorlatilag sehova nem tartozunk, mert a valóban problémás gyerekekhez sem
vihetjük (Nem is akarjuk, hisz tudjuk, hogy nem odavaló, és ne húzzák lefelé), de az átlagosokhoz
sem vihetem.
Berci 6 éves / Budapest
Tudásban mindig a kortársai előtt járt, 1 évesen már mondatokban beszélt, 4 évesen folyékonyan
olvasott.
Hihetetlen nyelvérzéke van, amit hall, azt akcentus nélkül leutánozza, angolul már elég jól is beszél
magától. A zenei hallása is nagyon jó, szépen énekel
Minden érdekli, főleg a természettudományok és a nyelvészet, bár ez gyakran változik (pl. kívülről
tudja a periódusos rendszert vagy 120-ig, tudja a cirill ábécét, tanul írni kínaiul, ilyenek).
Olyan az agya, mint a szivacs, amit egyszer elolvas, azt megjegyzi.
Semmit nem erőltettünk nála, nem hajtottuk, egyszerűen ez érdekli.
Ugyanakkor szociálisan le volt maradva, nagyon nehezen találta meg a közös hangot az
ovistársaival – nem tud velük miről beszélgetni. (Ez egy kicsit javult az utóbbi évben, de akkor is
egy kis okostojás). Semmi hagyományosan kisfiús dolog nem érdekli, nem autózik, ritkán épít, nem
harcol, nem vadul. Ha az öccse nem lenne átlagos kisfiú, azt hiszem, még távolabb lenne a
valóságtól...
Szilveszter 9 éves / Budapest
Nem tudott iskolakezdés előtt írni, olvasni, számolni, és nem járt különórákra. Amint elkezdte a
sulit, ezres számkörben kért matematikai és szöveges feladatokat. Érdekli, hogyan alakult ki a Föld,
miért tör ki a vulkán, és mi az a rendszerváltás. Pusztán azt, de azt mindenképp, magyarázzuk el
neki, amire rákérdez, és érdeklődést mutat iránta.
Most másodikos. Szolfézsra jár, csellózik, és szereti a matekot. Tavaly kitűnővel, matekból és
magyarból szaktanári és tantestületi dicsérettel végzett. Mikor elsőbe járt, év végére egy butának és
rossznak titulált, életkedvétől és önértékelésétől teljesen megfosztott, földbe döngölt kisfiú volt.
Nem tudott szinte semmit, ekkor iskolaváltásra került sor. Ének-zenei és művészeti suliba jár.
Ui.: közben kiderült, hogy 132-es intellektussal rendelkező, ADHD-s kisfiú.
Matyi 4,5 éves / Gödöllő
Mindenben összefüggést keres. Nagyon precízen meg tud figyelni dolgokat. A közlekedési
eszközökről beszél reggeltől estig. Mostanában azt kéri, hogy olvassam fel neki a megállókat, és
memorizálja. Robotokat rajzol, és Zizi robotról beszélt régebben. Néha olyan, mintha űrlény lenne a
fiam. Olyan dolgokról beszél, hogy nekem az csak halandzsa, nem tudok vele mit kezdeni. Azt
mondanám, jó a fantáziája.
Nagyon szeret futni. Neki a bolt futópálya.
Beni 2,5 éves / Budapest
A hétköznapi dolgokban vettem észre, hogy már 1 évesen a mosógépet bekapcsolta, és pakolta bele
a szennyest. Épített kockák nélkül, mindenből, sörös dobozokból (kihozta egy kosárban őket, és
épített belőlük), poharakból, tésztaszűrőkből, telefonalkatrészekből, csavarokból. Tollakat már egy
éves kora előtt szétszedett és összerakott. A meséket nem szerette, csak ha beszélünk a képekről.
Szintén egyéves sem volt, és már gyönyörűen fogta a ceruzát, rajzolt. Kivehető dolgokat. Imádja a
zenét, mondókákat énekel. Nagyon jó hallása van. Szerintem művész lesz, vagy építész vagy
sportoló, mert abban is kiváló. Úgy fogja a labdát és rúg, hogy mindenki les, hogy ezeket meg
honnan tudja?! Szintén egyéves sem volt, és elkapta, meg dobta. :)
Dániel 4 éves / Budapest
Egyelőre a számok világa a meghatározó jelenség számára, de a betűk, színek, formák is izgalmas
dolgoknak tűnnek neki. Jó a nyelvérzéke, az olvasása is gyorsan fejlődik, a 3-4 betűs szavak már
könnyedén mennek, de nem merem fejleszteni, mert nem tudom, hogy mi lesz vele az iskolában, ha
idő előtt túl sokat tud. A közösségben könnyen boldogul, kedves játszótárs, nem akadály játszani
számára a másfél éves hugicával, de jól elvan a 6 éves szomszédfiúval is.
Lini 8 éves, testvére 4 éves / Balatonfüred
A 8 éves Lini 4 éves korától ír, olvas angolul, magyarul, eszméletlenül számol, és hihetetlenül
kreatív. A kicsi is hasonló lesz, úgy tűnik.
Mindketten anyanyelvi szinten beszélnek angolul. Pillanatok alatt tanulnak meg bármit. Nem
egyszerű a helyzet, mert tanácstalan vagyok, merre tovább. Pl. Lini (8) 1 hét alatt 890 oldalt
olvasott magyarul (a Zizi naplóját, 1-3. kötet), de nagyon visszahúzódó, csendes gyerek, nehezen
barátkozik. Jó lenne, ha fejlődne a szociális rész is, de nagyon-nagyon lassan megy. Azonban bármit
meg tudok neki tanítani, nagyon érdeklődő, mindenre emlékszik, és nagyon tájékozott.
Legszívesebben mindenfélét tanítanék neki, mert nagyon élvezzük a közös tanulást, de visszafogom
magam, mert kell, hogy szociálisan fejlettebb legyen, ezt várják el tőle.
Rókus és Medárd 5 és 1 éves / Szeged
Rókuskámnak nagyon jó érzéke van a matematikához, még nem volt 3, amikor már meg tudta
különböztetni az összes négyszögfajtát. Igen, a „palalalelogbammát” is a „lombusztól”. Ezres
számkörben számol, két éve szoroz-oszt papíron rajzolva, már 50-ig. Negatív számokkal végez
műveleteket. Ezenkívül kivételesek a verbális képességei: választékosan beszél és remek a
szövegértése.
A kicsi négyhós kora óta jelel, tanítom ugyanis babajelbeszédre. Ez nagyon korainak számít.
Mutatja az éneklés, a pisis pelus, a játék, a menjünk ki, a puszi és a még-még jelét. Rókus csak
nyolc hónaposan kezdett visszajelelni, úgyhogy Medárd képességei is nagyon ígéretesek.
Márk 6 éves / Budapest
Értelmes, jól viselkedik, választékosan beszél, a logikai, matematikai képességei nagyon jók, de
igazából bárhova viszem, mindenhol szeretik, mert követi a szabályokat, és hamar megérti a
feladatot, és megcsinálja. Közösségben mintagyerek, otthon rosszcsont. :)
Domonkos 7 éves / Budapest
2 éves kora óta ír-olvas. A földrajz a kedvence, országok, fővárosok. Térképeket rajzol, kívülről
tudja a Föld országait, zászlóit, fővárosait. Szakácskönyvet tervez. Az angol csak úgy ragad rá.
Falja a meséket, mesekönyveket olvas.. Dominóépítésben verhetetlen. Számítógépes szuper mario
pályákat tervez. Nagyon kreatív, jó a kézügyessége, de a gyerekekkel nem nagyon találja a közös
hangot.
Réka 16 éves / Budapest
Réka lányom nem átlagos fejlődése kicsi korától megmutatkozott, verbális és szellemi képességei
hamar a kortársai fölé emelték. (Szociális téren ugyanakkor elmaradt az átlagtól.)
9 éves korára olyan mélyen beleásta magát a zoológia egy speciális ágazatába, hogy az ebben a
témában előadó egyetemi tanárt sarokba szorította a kérdéseivel.
Egy évvel később egy tudományos játszóházban egy dobozban ömlesztve kirakott csontokat
pontosan meghatározta, ledöbbentve ezzel a jelenlévő tudósokat (egyikük megjegyzése: „ezzel
nálam már át lehet menni az egyetemi vizsgán...”)
Kétségbeesve keresünk neki mentort, aki felkarolná, de eddig sajnos senki nem vállalta az útjának
egyengetését.
Botond 8 éves / Veresegyháza
Tudós szeretne lenni, imádja a matematikát. Tavaly kezdte az iskolát, két évfolyamot végzett el, így
most 3. osztályos. Zongorázik egy éve, „Nagyon tehetséges!” megjegyzéssel végzett májusban a
zeneiskolában. Intellektusa vetekszik egy 12 évesével, a másik oldalról viszont éretlen az
idegrendszere, most úgy 5-6 éves gyermek szintjén áll a viselkedése, reakciója. 140-es IQ-t mértek
nála tavaly, most fogják újra megnézni. Nagyon problémás az iskolai életünk, beilleszkedési és
magatartás problémával küzdünk, SPD. Itthon, felnőttekkel nincs gond, saját korosztályával nem
tud mit kezdeni, hogy valahogy mégis be tudjon illeszkedni, bohóckodással vonja magára a
figyelmet.
Lénárd 5,5 éves / Budapest
Ha Lénárdot kellene jellemezni:
- nagyon érzékeny
- rengeteg információt szív magába, nyitott a környezetére (pl. most 5 perc alatt megértette a római
számokat)
- könnyen teremt kapcsolatot
- a kudarcot olykor nehezen viseli
- szeretetteljes, „ártatlan”, szándékosság kevés van benne
- elvarázsolt („szórakozott professzor”)
- mozgása olykor suta > amit most TSMT tornával fejlesztünk és két hónap alatt jelentős
eredményeket értünk el (a TSMT nagyteszt enyhén elmaradott mozgást hozott ki)
- kis felnőtt.
Gyula 8 éves / Cece
8 éves hiperaktív fiam 132 IQ-val rendelkezik. Sajnos nincs nálunk fejlesztési lehetőség, sem
tehetséggondozás!!
Marci 17 éves, Dani 13 éves / Gyöngyös
Marci 17 éves és Asperger-szindrómás, műszaki, ill. informatikai területen kiemelkedően
tehetséges. Dani 13 éves, és a matek szerelmese. Ettől a tanévtől bevállalta a kollégiumot Pesten,
hogy a Fazekasba járhasson. Sajnos nincs más megoldás, csak a kollégium.
Máté 6 éves/Budapest
Máté különlegessége már baba korában feltűnt, 2 hónaposan már élvezettel hallgatta a meséket,
"nézegette" a mesekönyveket. Minden érdekelte, napközben szinte nem is aludt. 2 évesen már
magától olvasott, ismerte az órát a formákat, mértékegységeket stb. 4 évesen már sok kérdésére
nem tudtam a választ, utána néztünk.... Most nagycsoportos ovisként: 4. osztályos matematika órán
nyílt napon mindent tudott (jellemzően elsőként), szépen jelentkezett stb. (kerület számítás, negatív
számok, írásbeli szorzás stb. kisujjból), történelemből rengeteg könyvet olvasott, többet tud mint
egy felnőtt, térben és időben hihetetlenül tájékozódik. Kedvencei a magyar-török csaták és a Titanic
története. Folyékonyan beszél, olvas, ír angolul is, és több nyelv felé kacsingat. Igazából minden
érdekli, olyan élvezettel szívja magába az ismereteket. Mivel ő szociálisan szerencsére rendben van,
alig tudunk hazaindulni az oviból úgy belemerül a többiekkel a játékba: Könnyen megtalálja a
hangot másokkal, nagyon nyitott, szívesen játszik a gyerekekkel. Nagyon jó a zenei érzéke. És ami
a legfontosabb hatalmas szíve van, imádnivaló és (amíg nem fárad el) nagyon jókedvű, vidám fiú!
Boldizsár 6 éves /Nyíregyháza
Három évesen ismerte a színeket, számolt, angolul, magyarul, ismerte a bal-jobb fogalmát, az elől
hátul szavakat és használta őket. Két évesen teljesen szobatiszta volt, magától, soha nem erőltettem.
Imádja a matekot, már négy évesen számolt, összeadott, térképet olvas, a világűrt tanulmányozza.
Kérdez, kérdez és mesét mond képek alapján, szuper fantáziája van. Nem rajzol, fákat
embereket,...stb., viszont egy időgépet, naprendszert...stb. bármikor.
Nem ül le éneket tanulni az oviban, de miközben a többiek tanulnak és ő játszik, többszöri ismétlés
nélkül szinte első hallásra megtanulja őket, aztán ezt otthon el is mondja több százszor.
De ugrál és szalad és beleszól, ha valaki nem tudja a választ az óvónéni kérdésére.
Jó hallgatni, hogy nem vagyunk egyedül a minden napos küzdelemmel.
Vannak jobb napjai, vannak rosszabbak. Van amikor a sok kérdéstől és pörgéstől, és az állandó
mozgástól, futástól szerzett sebesülései ápolásától, és a kilátástalanságtól teljesen elszontyolodom.
Még egy év van suliig és tanácstalan vagyok. Hová vigyem?
Fogalmam sincs, és nincs akihez fordulhatnék. Aztán képességfelmérésre vittem ott azt mondták,
hiperaktív, figyelemzavaros, azóta is járunk egy héten kétszer fejlesztésre a Nyíregyházi
Csodavárba. Aztán pszichiáter következett, az ovi kérésére, hogy legyen egy papírjuk, hogy ők
"védve" legyenek, hogy a gyerek miért nem iskola képes. Minden nap rettegés az ovi nap, mert
mindig csak a panaszkodást hallom. Nem tud rajzolni, nem akar szerepelni, nem tud a gyerekekkel
játszani, türelmetlen, nem ül meg egy helyben.
(A bölcsiben nem volt baj, aztán jött az állami óvoda 3 évesen. Aztán a panasz, kezelhetetlen,
hisztis, nem szocializálható, csúnya, de szegregálták, (kirándulni nem mehet velük, mert ez nekik
egyszerűbb) vigyem szakszolgálathoz....
Zalán 7,5 éves, másodikos./ BUDAPEST
Zalán szépen végigment a mozgásfejlődési szakaszokon, de mindent csak akkor csinált, ha már tudta, akkor viszont tökéletesen. Ez a maximalizmus azóta is jellemzi és frusztrálja. 2 évesen már felismerhetően dúdolt, énekelt, szépen beszélt, mondókákat mondott. Hangszereket vett úgy kézbe, mintha mindig is tudta volna, hogyan kell használni. Akkoriban Mozart varázsfuvolája volt a kedvenc zenéje. 2,3 évesen kezdték érdekelni a betűk. 4-5 évesen számolt, összeadott, kivont. 5,5 éves korára magától megtanult írni, olvasni és a szorzás kezdte érdekelni. Érdeklődése tág (csillagászat, építészet, festészet, zene, matek, fizika, történelem, nyelvek, programozás stb.) memóriája nagyon jó, egy-két olvasásra tanul verset, egyszer olvas valamit, örökre megjegyzi. Nagyon gyorsan sajátít el dolgokat, fejben összerakja és szinte elsőre jól csinálja, legyen szó kosárra dobásról, úszásról, társasjátékról. Angolul tanul, magától főleg, ragad rá a nyelv. Első osztályban beilleszkedési és magatartási zavarokra panaszkodott tanárnője. Azóta nevelési tanácsadóban voltunk felméréseken, ahol a vizsgált területeken átlag feletti eredményeket ért el, IQ-ja a nagyon magas és az extrém magas határon van. Felnőttesen viselkedik, nehéz fegyelmezni, korlátozni. Ha valamit a fejébe vesz, azt végig csinálja, megtanulja, elsajátítja. Tipikusan cél szentesíti az eszközt emberke, emiatt empátia és szociális képességek fejlesztésére szorul.
ÉS MÉG VANNAK!!!!! CSAK MÉG NEM SIKERÜLT ÖSSZEGEZNEM!!!! DE FOLYTATOM!!!!!!
Várjuk az ötleteket!!!
kreativ.henrietta@gmail.com