Goránt követed?

Egy zsenipalánta napjai

NYÍLT LEVÉL A TEHETSÉGGONDOZÁSÉRT-Átütő fejlődésű gyermekekért!!!!!

2016. november 15. 15:09 - Henkor

TEHETSÉGES GYEREKEK ÉS SZÜLEIK- SZÜLŐCSOPORT NYÍLT LEVELE, JAVASLATAIK

 

"A tehetségen kívül kell egy olyan társadalom is, amelyik ezt méltányolni tudja."

Szent-Györgyi Albert

 Tehetséges gyermekeinkért

Ma Magyarországon azért érzi sok tehetséges gyermeket nevelő család reménytelennek a helyzetét, mert a szerepek, amelyekben helyt kell állniuk, sokszor még a szakembereknek is kihívást jelentenek. Az átütően fejlődő gyermeket nevelők egyszerre fejlesztői, pszichológusai, tanárai, pályázatírói, jogászai gyermeküknek. Gyakran meg kell küzdeniük a nem egyenletes vagy a szokásostól eltérő fejlődésből adódó hátrányokkal is. Ehhez úgy kell előteremteniük az anyagi forrásokat, hogy közben a legtöbb helyen gyermekük értő, szakszerű nappali ellátása sem megoldott A tehetséges gyermeknek is ugyanolyan eredendő jogai vannak, mint a társainak. Joga van megkapni a neki legmegfelelőbb nevelést, oktatást és fejlesztést. Az átütően és kiemelten fejlődő gyermekeket nevelő családok helyzete 3-10 éves korban a legnehezebb.

1.jpg

Mi, átütően és kiemelkedően fejlődő gyermekeket nevelő szülők Dr. Gyarmathy Éva definícióját tekintjük irányadónak: „Átütő és kiemelkedő fejlődésű kisgyereknek nevezzük azt a 3-10 éves gyereket, aki a képességfejlődésben a legfelső 1%-ba illetve 5%-ba tartozik, tudása valamely területen legalább két évvel megelőzi a kortársak tudását."

("A veletek született értékes tehetség kárba vész, ha nem építünk rá, ha nem aknázzuk ki szakszerű oktatással!" Joanne Kathleen Rowling)

Gyermekeink korai ellátását meg kell szervezni, mert az átütő fejlődés sokszor problémaként jelenik meg a környezet számára. A megfelelő háttér biztosítása csak nagy idő és anyagi ráfordítással valósítható meg, jelenleg az állam bármilyen támogatása nélkül. Helyzetük rendezésére azért is lenne szükségünk, mert a köznevelési törvény nem egyértelműen rendelkezik róluk, illetve – habár létezik törvényi háttér, amely alapján megkaphatnák a személyre szabott ellátást – szükségünk lenne annak kimondására, hogy gyermekeink ellátása belefér az adott paragrafusok keretei közé. Kérjük, ha módjukban áll, könnyítsenek a ránk nehezedő terheken azzal, hogy döntéseiknél figyelembe veszik javaslatainkat. Minket, szülőket tehetséges gyermekeink jelenének nehézségei és a jövőjükért érzett aggodalom hozott össze egy csoportba. Gyermekeink valósak, történeteik valószínűleg csak a jéghegy csúcsát képviselik. Tudjuk, hogy mire lenne szükségük és mi minden hiányzik az oktatás, valamint tehetséggondozás rendszeréből. Mi, a szüleik biztosítjuk számukra a legfontosabbat, a szeretetet, a biztonságot adó hátteret, ahonnan elindulhatnak, de erőforrásaink végesek.

A köznevelés célja a lemaradottak felzárkóztatása és a tehetséges gyermekek gondozása is. Mi, átütően fejlődő és kiemelten tehetséges kisgyermekeket nevelők úgy érezzük, hogy a mai tehetséggondozás rendszere megfeledkezett róluk. (Dr. Gyarmathy Éva Átütő kezdet – javaslatok.

Kérjük, hogy vizsgálják meg a következő javaslatainkat, hogy gyermekeink joga a nekik megfelelő ellátáshoz ne sérüljön:

1. A pedagógusok felkészítése, továbbképzése az átütően fejlődő gyermekek differenciált oktatására és inkluzív nevelésére.

2. A pedagógusok munkájának megkönnyítésére asszisztensek alkalmazása átütő fejlődésű gyermekek mellé. Emelt összegű normatíva az iskoláknak az átütően fejlődő gyermekek ellátására. Lehetőség kis létszámú tehetséggondozó osztályok, csoportok létrehozására. Szabad iskolaválasztás a gyakorlatban is.

3. Lehetőség az egyéni tanulmányi rend választására, a befogadó iskolának a normatíva igénybevételére.

4. A tehetséggondozók felkészítése a különleges helyzetű tehetségek fogadására, a nem egyenletes fejlődésből eredő problémák kezelésére.

5. A támogatások, pályázatok alsó korhatára legyen 3 év. Szükségszerű lenne a megnyitásuk az óvodás, kisiskolás korosztály számára. A jelenlegi korhatár 8-35 év.

6. Tehetséges gyermekek vizsgálati protokolljának megváltoztatása, hogy több átütően fejlődő gyermeket érjenek el. Ezért megfigyelésen alapuló vizsgálatok általános bevezetése.(Az Érdeklődés Térképe, ami teljesen megfigyelésen alapul.)Pl. Kognitív Profil Teszt, „Nebraskai Csillagos Éjszaka”. A Pedagógiai Szolgálatoknál dolgozó szakemberek érzékenyítése a nem egyenletesen fejlődő, hátrányos helyzetű, illetve. bármilyen egyéb hátránnyal küzdő tehetségek felismerésére. A tehetséges gyermekek ellátásának koordinálása, figyelemmel kísérése, támogatása, után követése.

7. Az átütő fejlődés beemelése a köznevelési törvénybe a sajátos nevelési igényű, kiemelten tehetséges gyermek értelmezésének kiegészítéseként. Iskoláztatási támogatás. utazási támogatás, magasabb összegű családtámogatás kiterjesztése az átütően és kiemelten fejlődő tehetséges gyermekekre.

8. A beilleszkedést segítő programok támogatása (pl. meseterápia, pszichodráma foglalkozás). Rendszeres alkotónapok szervezése, pszichológus, tehetséggondozó biztosítása elérhető közelségben. Utazási kedvezmény tehetséggondozó programokra, rendezvényekre.

9. Mentorrendszer kiépítésének elősegítése.

10. A gyermekek önálló tanulásának támogatása tankönyvekkel, multimédiás eszközökkel.

11..Legalább járási szinten elérhető fejlesztő tornák, foglalkozások

12. Utazási támogatás igénybevételének lehetősége a gyermek és kísérője részére.

 

images.png

A gyermekeink kincsek. Kincsek nekünk, kincsek Önöknek!

NEMZETI KINCSEINK!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://goran.blog.hu/api/trackback/id/tr3111963109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása