Nehézségeink – tehetséges gyereket nevelek......
Tudjuk, hisz nap, mint nap megéljük otthon, gyermekeinkkel, egy tehetséges gyermek életét nem
csak pozitív dolgok, kellemes élmények, könnyen jövő eredmények kísérik.
Különböző életkorban és változatos élethelyzetben számos megoldásra váró feladatot adnak,
sokszor egyáltalán nem könnyű felismerni sem, mivel állunk szemben. Újabb és újabb
próbálkozások, végtelennek és parttalannak tűni magyarázatok, vagy csak a humor, az idő, vagy a
felnőtt-gyerek részéről is megtörténő elfogadás, „ez van, ugorjunk” hozzáállás segíthet.
Minden gyerek más és más, nehéz lenne minden nehézséget összegyűjteni, de esetenként olyan
hétköznapi dolgok is gondot okozhatnak már számukra, hogy fel, le, át kell öltözni, vagy önállóan
enni, inni kell, ki kell menni egy zsúfolt iskola/óvodaudvarra, vagy abba kell hagyni egy
tevékenységet. Szülőként sokszor tanácstalanul állunk ilyen problémák felett, akkor és ott
próbálunk reagálni, elfogadható megoldást találni. Egy tény, ha egy szoros napirendben nem
megfelelően, őket előre felkészítve próbáljuk a napi rutinnak tűnő feladatokat végrehajtatni, akkor
akár dührohammal, daccal, bohóckodással, hangos hanghatásokkal szembesülhetünk.
Gyerekeink egy része imád szerepelni, mások meg éppen a rivaldafényt nem szeretik. Sokuk
olyan magas elvárásokat támasztanak maguk elé, amit sokszor saját pillanatnyi testi, életkori
helyzetükből adódóan nem tudnak megugrani. Hogy ki milyen módon reagálja le, mindig saját
habitusuk függvénye: bohóckodik, visszahúzódik, sír, zavarodottan nevet, agresszív, dührohamot
kap... A látvány sok esetben megdöbbentő, az érzelmek nagyon szélsőséges skálán mozognak.
Bár sokszor mutatnak határtalan önbizalmat, néha olyan, mintha magas lóról beszélnének,
nagyképűek lehetnek, vagy éppen ellenkezőleg, alacsony az önértékelésük, még akkor is, ha
bohóckodnak, lazán kibeszélik magukat egy helyzetből, vagy éppen jól tudnak szerepelni,
versenyhelyzetben kiválóan teljesítenek. Végletekig öntörvényűek, nagyon gyorsan dominánssá
válhatnak egy olyan kapcsolatban, ahol a partner nincs felkészülve ezek kézben tartására. Teljesen
váratlanul képesek meglepni szélsőséges indulatosságukkal, türelmetlenségükkel, befordulásukkal,
szóbeli vagy fizikai agressziójukkal. Az önértékelési problémáik, szélsőséges érzelmi-hangulati
problémáik igencsak nehéz napokat, éveket okozhatnak a közösségnek, nevelőiknek.
A közösség számukra is hatalmas feladat. Nehezen birkóznak meg vele. Sokuknál előfordul
egyfajta szenzoros feldolgozási zavar vagy asperger szindróma, kapcsolódhat ADHD,
figyelemzavar stb. Ezek mind-mind fejlesztésre szorulnak, a speciális terápiák sokszor nem
elérhetőek a környéken, vagy olyan anyagi terhet jelentenek, amit nem mindenki engedhet meg
magának. Viszont az integrálásban nehézséget okoz ezen fejlesztések kimaradása.
Bármilyen hihetetlen, de náluk is előfordulnak tanulási problémák, leginkább azoknál a
tantárgyaknál, amely iránt nem érdeklődnek. A beszűkült érdeklődésük, vagy éppen ellenkezőleg a
szétszórtságuk nem könnyíti meg a napi óvodai, iskolai rutint.
És még sorolhatnánk, árnyalhatnánk a problémákat, de szerencsére egyre több pszichológus,
fejlesztő pedagógus, szakember végez kutatásokat a témában.
Tisztában vagyunk vele, óriási munka és összefogás kell, hogy minden szép és kerek legyen, de a
tehetségnek két oldala van, viszont ha a nehézségeket még az elején, amikor egy gyermek azért
sokkal jobban együttműködő, kezeljük, segítjük, csiszoljuk, később nem okoz akkora problémát,
ami a tehetségek elkallódásához, „kiégéséhez”, depressziójához vagy éppen eltorzulásához
vezethet.